Eugen Schileru (13 septembrie 1916, Brăila - 10
august 1968, Bucureşti) este un eseist şi traducător. Este fiul Mariei
(născută Demetrescu) şi al lui Henri Schiller, medic. Frecventează
cursurile Liceului „Nicolae Bălcescu" din Brăila (1930-1934). Scrie la
gazetele locale „Columna lui Traian" (1931), „Premergătorul" (1932-1933)
şi „Tribuna" (1934), probabil că, sub pseudonim, se află între
redactorii revistei „Stilet" (1933). Student la Facultatea de Litere şi
Filosofie a Universităţii din Bucureşti, secţia estetică filosofică
(1934-1938), urmează, în paralel, cursurile Facultăţii de Drept, al
cărei licenţiat devine în 1939. Activează în grupul studenţilor de
stânga, sub conducerea Uniunii Tineretului Comunist. Va absolvi şi
Seminarul Pedagogic (1939), fiind profesor la liceele bucureştene „Matei
Basarab" şi „Gh. Lazăr". ntre 1948 şi 1951 funcţionează ca director la Biblioteca
Academiei Române, iar din 1949 predă istoria esteticii la Institutul de
Arte Plastice „Nicolae Grigorescu" din Bucureşti, unde ţine şi cursuri
de artă universală, istoria criticii de artă, istoria costumului,
istoria ceramicii, istoria textilelor de artă, istoria literaturii
universale, a teatrului şi a cinematografului. În ultimul an de viaţă
este şef al Catedrei de istoria artei. Sub semnătura Adrian Schileru,
colaborează în 1936 la „Era nouă", publicaţie condusă de N.D. Cocea,
unde va da recenzii şi însemnări despre cinematografie.În 1945-1946 colaborează la revista „Lumea" (unde şi traduce
din Benjamin Fondane) şi la „Revista Fundaţiilor Regale" cu cronici
cinematografice, plastice şi literare. Mai e prezent în „Cuvântul
liber", „Adevărul literar şi artistic", „Adevărul", „Viaţa românească",
„Tinereţea", „Democraţia", „România liberă", iar după război scrie în
„Gazeta literară", „Contemporanul", „Secolul 20" etc.Moartea timpurie a lui Schileru, un erudit cu o extraordinară
capacitate de cuprindere a fenomenului artistic, a făcut ca o serie de
proiecte să rămână neîncheiate sau să se risipească. Aşa se explică
fragmentarea textului din monografia Impresionismul (1970),
unde curentul e prezentat în dubla sa definire: restrâns, pictural, dar
şi spiritual, pe urmele lui Marcel Proust, care îl transferă pe Claude
Monet într-un personaj din romanul A la recherche du temps perdu. Limpezimea
stilistică a expunerii tehnicilor picturale - circumscrise esteticii
fenomenului - face din interpret, în pofida caracterului fulgurant şi
nefinit al textului, un scriitor al forţei subtile: asociaţii
surprinzătoare, fineţe a nuanţelor, originalitate a expresiei. Volumul, de asemenea postum, Scrisoarea de dragoste (1971)
reuneşte într-o primă secţiune şase studii şi eseuri de ordin general,
iar în a doua cronici şi articole dedicate unor artişti şi unor mari
opere de artă. Eseul care dă titlul cărţii defineşte stilul de exeget al
lui Schileru, precaut şi irezolut cu „definiţiile", care pot funcţiona
doar ca decupaje generatoare de eroare, şi mefient cu reţetele de
conduită mentală. Deruta e provocată de dorinţa de a învăţa despre
metaforă de la un filosof, Claude Levy-Strauss, şi de constatarea, ivită
citindu-i pe Gottfried Benn sau pe Alain Robbe-Grillet, că metafora nu
limpezeşte nimic, pentru că escamotează realul. Impenitent, autorul
riscă totuşi o metaforă şi compară creaţia artistică, în accepţia de
proces şi de produs, cu o scrisoare de dragoste. Se propun trei modele
analogice de creaţii artistice, incursiune a cărei premisă ar fi că
actul artistic presupune totdeauna un „celălalt", un adresant.sursa : crispedia.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu