(„M-aud in lungi ecouri subterane, M-ating de dulci abise diafane i nu mai vad pe nimeni imprejur") |
, dar dublata de un fond „demonic" permanent
(„Cui sa ma rog in atita pamint Pierdut in atita neant!") |
Se aude grandiosul nietzscheian
(„Sint omul! Pe culmile vietei Ma-nalt din neant ca din negura Visul luceafar Si lumea cu toate ale sale Se prafuie-n mine") |
, este asimilata conditia eristica (Omul, Pe Golgota) cu o retorica deopotriva moderna si vetusta:
„Eu biet, cu yisele-mi smintite Stind oblic pe-al epocei uz. Cu Timpul fac un unghi obtuz Ce-alearga-n linii infinite". |
Acesta era debutul, volumul Poezii (1921). In timp, energia lirica se risipeste, parte si datorita orientarilor politic revendicative ale autorului, distribuite in tonalitati folclorice, emfatice sau pamfletare (Saraca tara bogata, 1936; Doua fete dintr-un neam, 1940), social-is-torice (Lumini de seara, 1936) sau minate de un limbaj mixt, in care aerul baudelairian si Weltsclmierz-u verbalizat chinuit si „haiducia" religiei se suprapun fondului nostalgic si celui parodic in tuse morbide. La poarta din urma (1934) este un volum elocvent in acest sens. Aici indecizia intre energetism si degradarea cosmica (Pe laturea zilei), oscilatia mis-tica a iconoclastiei (La poarta clin urma) si cea de ordin stilistic (Cei doi. Funduri de seara) converg spre o asemenea Autobiografie:
„Din mila Prea Sfintului
Patron de tingiri si de oale
Printre diverse animale
Fac umbra pamintului".
OPERA: Poezii, Bucuresti, 1921; Tarii mele. Doua ode, Bucuresti, 1925; La poarta din urma, versuri, Bucuresti, 1934; Saraca {ara bogata. Bucuresti, 1936; Lumini de seara, Bucuresti, 1936; Doua fete dintr-un neam, versuri. Bucuresti, 1940. |
REFERINTE CRITICE:
E. Lovinescu, Critice, IX. 1923;
M. Dragomirescu, De la misticism la rationalism, 1925;
E. Lovinescu, Istoria literaturii romane contemporane. 1900-l937, 1937;
Ov. Papadima. Creatorii si lumea lor. 1943;
Perpessi-cius, Opere. II, 1967;
S. Cioculescu, Aspecte lirice .
sursa : http://www.referatele.com/referate/romana/George-Gregorian/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu