Ion Panteli Stanciu (1901-1981). În adolescenta, cand singurele tablouri "de muzeu" pe care le puteam
vedea erau acelea din colectia municipala a Brailei, banalele aspecte
din natura cu specific local, cu salcii plangatoare si maluri povarnite
de Dunare, ale lui I. Panteli-Stanciu, erau insasi PICTURA, artistul
nascut si traind in oras era insusi PICTORUL, si vechea casa boiereasca,
nationalizata si transformata cu un minimum de dotari in lacas de
cultura, era insusi MUZEUL.
Pana de curand, intelegerea mea, la intalnirea cu o seama de
lucrari interesante de-ale conoraseanului - iar cateva surprinzator de
viguroase, ca simtire a realului si dinamica a pensulei pe panza -, imi
era obturata de deziluziile acumulate candva in muzeul local. Amintirea
unui tablou plicticos, care pana si-n odaile ingaduitoare ale unui
panoramic artistic regional isi dezvaluie slabiciunile, te poate urmari o
viata. I-am purtat braileanului un soi de ciuda punitiva, ca si cum ar
fi fost sa ma reprezinte in cultura si o facea rau. Daca artistii ar sti
in ce chip se raporteaza la ei contemporanii, si-ar orandui existenta
cu mai mult grija, mai responsabil. In vara lui 1999, am aflat,
intr-un mic magazin cu antichitati de toata mana, cateva "Nuduri" de
prin anii 30-40 ale lui Panteli-Stanciu de o vitalitate deconcertanta si
apoi, tot prin consignatii, mai multe compozitii in guasa cu o
cromatica tare, aproape expresionista, care m-au pus pe ganduri. Nu
numai ca n-aveau nici o legatura cu productia "specifica" din Muzeul
brailean, dar nici cu creatia epocii nu aveau o relatie databila. As
putea spune ca Ion Panteli-Stanciu a fost prea altfel decat colegii de
har, pe cand era tanar, si prea asemanator acestora, la batranete. Un
impozant portret "de aparat" - colectia Dumitrascu Bedivan - infatisand o
eleganta focoasa dinainte de al doilea razboi mondial, la care artistul
privea, cand o picta, si cu o impetuozitate de adorator, arata in ce
directie ar fi mers talentul sau, daca nu s-ar fi sufocat in provincie.
Braila e mandra ca pictorul ei a obtinut, in 1954, la Concursul
international de la Viena, in cinstea tineretului satesc (!!!) premiul
I. Fisa din Dictionarul enciclopedic al personalitatilor judetului - din
1993 - nu comenteaza insa si faptul ca, dupa ultima expozitie
personala, din 1947, si aceea intr-un climat artistic descurajant,
pictorul a fost absent din viata obstei mari. Prezenta la interjudetene,
cu statutul celui mai degraba acceptat, decat dorit, nu era nici ea
stimulatoare. Despre artisti asemeni lui I. Panteli-Stanciu se poate
spune ca, exact cand trebuia, s-au dus si au ramas acolo unde nu
trebuia. Student la Academia de Arte Frumoase din Bucuresti - cu Fr.
Storck si G.D. Mirea - vreme de sapte ani (1918-1925) si pe urma la
Paris, timp de doi ani, cu unul din academicii de prestigiu ai
perioadei, Panteli-Stanciu a socotit ca, pentru un profesor de desen din
Braila, Bucurestiul e, totusi, mult mai aproape decat pentru unul din
marginile de nord si de vest ale tarii. Desi a expus la Salonul de la
Paris, la Tinerimea Artistica, la Saloanele Oficiale interbelice si a
avut suficiente "personale" - adica 13 -, in Capitala, care ar fi
trebuit sa-l impuna, legaturile sale cu complexul mecanism bucurestean
de valorizare a prezentei au fost unele de om care nu putea renunta la
locuinta, la situatia si, in definitiv, la simpaticele binefaceri ale
conditiei de pictor-sef al orasului. Panteli-Stanciu a fost educat,
probabil, cu acelasi proverb buimac care mi-a tulburat si mie anii de
formatie: mai bine fruntas in sat, decat codas la oras.O selectie
din cele mai elaborate panze ale lui Panteli-Stanciu de pana la varsta
de cincizeci de ani, daca nu chiar si de pana in patruzeci, marturisesc o
dotare sanatoasa si productiva, dar cam dezorientata estetic. Lui
Panteli-Stanciu i-ar fi fost necesar un singur mentor spiritual, insa
mare si rabdator cu temperamentalul provincial. Temperamentul, ca si
talentul, trebuie hranit si organizat. La Braila, in casele unde am
intalnit peisaje de prin balti si de la Dunare ale pictorului, ar fi
urmat sa-mi consolidez rezervele fata de el. Mai ales ca proprietarii nu
le-ar fi schimbat niciodata cu niste nuduri de-ale aceluiasi, bune de
frisonat oaspetii. Proprietarii acestor panze conventionale par sa se fi
contaminat si ei de la zicala citata mai inainte: mai bine un tablouas
fruntas in oras, decat o opera, care da bataie de cap in Bucuresti.
Acest material apare in Ziarul de Duminica, suplimentul cultural al Ziarului Financiar
Acest material apare in Ziarul de Duminica, suplimentul cultural al Ziarului Financiar
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu