Mircea Grossu-Viziru s-a născut în mai 1903 în comuna Viziru, judeţul
Brăila, a urmat liceul St. Louis, Paris unde obtine diploma de
bacalaureat în anul 1921, se înscrie la cursurile "Ecole Technique
d'Aéronautique et Construction Automobile" din Paris, în anul 1926
devine ing. diplomat specialitatea Aeronautică. Anul următor se întoarce în ţară, este angajat la fabrica IAR din Braşov unde a îndeplinit următoarele funcţii:
- Mai 1927 - februarie 1928 - Şef Seviciul Control la fabrica de celule IAR;
- Februarie 1928 - martie 1929 - Inginer Constructor în cadrul Biroului de Studii Secret al fabricii de celule IAR;
- Martie 1929 - iunie 1930 - Şeful Biroului de Studii Secret al fabricii de celule IAR;
- Iunie 1930 martie 1931 - Şeful Atelierelor de Construcţii Prototipuri;
- Martie 1931- mai 1932 - Şeful Atelierelor de fabricaţie avioane de serie şi prototipuri în afară de montaj general şi zboruri de încercare;
- Mai 1932 - noiembrie 1934 - Şeful tuturor atelierelor existente din fabrica de celule, inclusiv hangarul şi zborurile de încercare;
- Noiembrie 1934 - iunie 1935 - locţiitor al directorului fabricii de celule care lipsea;
- Iunie 1935 - august 1940 - director titular al fabricii de celule;
- August 1940 - august 1944 - Director General IAR şi membru în Consiliul de Administraţie IAR.
Mircea Grossu-Viziru, a activat la IAR o perioada aproape egală cu
existenţa acesteia. Datorită capacităţilor sale profesionale, a fost
bine apreciat şi a avansat foarte rapid pâna la funcţia supremă de
Director General. A fost autorul mai multor invenţii şi proiecte
valoroase aplicate în cadrul IAR, dar şi în alte fabrici de avioane din
Romania şi străinătate. În luna august 1944, Mircea Grossu-Viziru se afla la Caransebeş, unde
fusese dislocată o parte din fabrica IAR. Pe data de 21 august 1944,
primeşte un ordin, prin aghiotanţi, de la Ministrul Aerului Jienescu
Gheorghe, pentru a se prezenta la Ministerul Aerului şi Marinei. Este
primit de ministru care, datorită evenimentelor îl sfătuieşte şă-şi ia
familia şi şă părăsească căt mai repede ţara. Aşa face, într-una din
zilele următoare decolează de la Caransebeş, împreună cu familia şi
câţiva apropiaţi, la bordul unui IAR SM-79B pe care-l avea la
dispoziţie. Ajunge în Turcia unde este contactat de reprezentanti ai armatei SUA,
dus in Brazilia, apoi in Statele Unite. A fost angajat ca inginer la
firma Martin-Marretta Aluminium până la pensionare, apoi până la
sfârşitul vieţii a funcţionat ca, consilier tehnic la aceiaşi firmă. A decedat în ziua de 15 noiembrie 1980 la Long Beach, California. sursa : www.aviatori.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu