n. 10 noiembrie 1933, Tufeşti, Brăila
Studii:
Institutul de Arte Plastice “Nicolae Grigorescu”, Bucureşti, clasa prof.
Alexandru Ciucurencu (1959).Anecdotele istoriei
artei au catalogat & divizat promoţiile postbelice din clasele Institutului
de Arte, secţia de pictură, în două ramuri : babişti (elevii lui Corneliu
Baba) şi ciucurişti (elevii lui Alexandru Ciucurencu), două categorii ce
concurau mai mult pe culoarul notorietăţii, decât pe cel stilistic. Duelul
artistic nu s-a lăsat cu rame fracturate sau pânze sfâşiate, timpul intervenind
benevol în separarea rivalilor : stilul Baba axat pe personaj, în culori
teroase, oferind o gravitate compoziţiei, cu timpul a pierdut teren estetic în
favoarea exburenţei cromatice a stilului Ciucurencu.
Teodor Bogoi, în
ţesutul său artistic, are o celularitate coloristică accentuată, poate nu
întâmplător a ajuns sub penelul-aripă al lui Ciucurencu, Schweitzer-Cumpăna sau
Catul Bogdan.Imediat după
absolvire a fost angajat tehnoredactor (art
director în limbajul actual) la Editura pentru literatură şi artă, unde îşi
începe activitatea ilustrând « Basme populare gruzine », executând şi
numeroase coperte, cea mai interesantă fiind a romanului « Enigma
Otiliei » de G. Călinescu. A mai colaborat cu editurile E. L. U.,
Albatros, Junimea, Scrisul românesc.După stagiul de
trei ani (1959-1962) primeşte o bursă de specializare în grafica de carte la
Leipzig şi Dresda, apoi este angajat la Centrala Editurilor.
În 1965 primeşte o distincţie la Concursul internaţional de grafică de carte de
la Edinburgh pentru ilustraţia volumului « Cultura românească în epoca lui
Ştefan cel Mare » (Editura Academiei), iar peste un an, aceeaşi carte îi
aduce un premiu la Salonul de carte de la
Frankfurt.
La capitolul
ilustraţie de carte pentru copii, stilul lui Teodor Bogoi nu frapează, poate fi
catalogat chiar anodin, artistul nu s-a axat pe personaje, executându-le în
linii minimaliste, fără expresivitate facială, apelând doar la funcţia
culorilor pentru a contura un mesaj. Tot în sfera infantilă, pictorul Teodor
Bogoi a forţat şi porţile B.D.-ului, publicând planşe cu tematică istorică şi
contemporană în revista Cutezătorii - "Spadă şi
flacără" (10 planşe, nr. 15/1973 - 24/1973, scenariul Vasile Mănuceanu),
"Transfăgărăşanul" (10 planşe, nr. 47/1974 - 4/1975, scenariul Adrian
Mierluşică).
Din 1963 participă
la majoritatea expoziţiilor anuale de pictură şi grafică naţionale sau
bucureştene, a avut expoziţii personale la Bucureşti (1971, 1975, 1979, 1985,
1988) şi Cluj-Napoca (1976), cât şi la New York (1977), Austria (Graz, Viena,
Krems – 1979 ; Viena, Salzburg, Loeben – 1980 ; Viena, Innsbrück,
Linz - 1983), Paris (1990).
Opera lui Teodor
Bogoi a suscitat numeroase cronici si studii, cele mai ample fiind o
monografie semnată de Liviu H. Oprescu (Ed. Sport-Turism, 1983) şi un profil în volumul
« Pictori contemporani » de Mircea Grozdea (Ed. Meridiane, 1984). A
fost inclus în “Dicţionarul Benzii desenate din România” (Editura MJM, 2005) şi
“Istoria Benzii Desenate Româneşti” (Ed. Vellant, 2010) ambele de Dodo Niţă. sursa : http://colo-ro.blogspot.ro/2013/03/teodor-bogoi.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu