Interviu de pe http://www.studentie.ro/campus/interviu_cu_decanul_fsia___domnul_mircea_bulancea
R: Putem incepe cu o scurta prezentare?
D: Am absolvit liceul NICOLAE BALCESCU din Braila, am inceput facultatea
in anul 1957, Facultatea de Tehnologia si Chimia Produselor Alimentare,
pe care am absolvit-o in anul 1962. Am fost retinut in facultate ca
preparator, asistent si in anul 1993 ca profesor.
Pe langa activitatea profesionala mi-a placut si am efectuat si o
activitate extraprofesionala, in tinerete ca sportiv de performanta la
echipa de fotbal C.S.U. Galati si apoi in activitatea cu studentii, de
care m-am simtit foarte apropiat, Presedintele Asociatiei Studentilor
din Institutul Politehnic din Galati, iar apoi am avut relatii cu
studentii in calitate de prodecan, de prorector, iar acum in calitate de
decan.
In prezent consider ca intre noi si studenti ar trebui sa existe un
parteneriat, urmarim aceleasi scopuri, pregatirea buna a studentilor,
trebuie sa le transmitem cunostinte cat mai noi si cat mai bune, iar ei
sa incerce, pe cat posibil, sa le insuseasca in cele mai bune conditii.
R: Cum puteti descrie situatia sistemului de invatamant superior, dat
fiind faptul ca multi dintre studenti se plang de generalitatile care le
sunt predate?
D: In primii doi ani studentul trebuie sa capete notiuni foarte generale
si in anii urmatori sa treaca la cultura tehnica de specialitate
deoarece, avand in vedere prezentul si viitorul absolvent al facultatii,
trebuie sa se descurce in mai multe domenii, nu doar in cel in care s-a
specializat. Aceasta este si gandirea noastra si gandirea celor din
strainatate; studentul trebuie sa aiba un fond de baza care ii permite
sa se descurce mai tarziu in mai multe domenii.
R: Care este diferenta dintre studentul de dinainte de 1989 si cel de
acum?
D: Inainte de 1989 studentii care veneau la facultate veneau doar cu
grija pregatirii profesionale, astazi trebuie sa intelegem ca unii
dintre ei au familie, altii lucreaza, altii fac naveta intre diferite
orase, deci trebuie sa fim mai aproape de ei si sa-i intelegem; asta nu
inseamna ca nu trebuie sa fim exigenti, sa le cerem sa se pregateasca.
R: Trebuie sa tinem cont si de faptul ca mentalitatea profesorilor s-a
schimbat. Cum erau profesorii inainte de 1989 si cum sunt acum?
D: S-a schimbat si mentalitatea profesorului sau ar trebui sa se
schimbe, nu toti si-au schimbat-o, si nu inteleg ca avem de a face cu un
alt tip de student, de aceea, eu , atat in Consiliul Profesoral cat si
in Senat, am propus apropierea cadrelor didactice de studenti.
De fapt, cheia succesului este aceea ca studentii trebuie sa se
pregateasca mai mult in timpul anului, iar pentru aceasta noi, cadrele
didactice, trebuie sa gasim mijloace de a-i atrage la o pregatire
ritmica, daca se poate, in tot timpul anului. Trebuie sa-i punem sa
lucreze mai mult, sa intocmeasca teme de casa, si sa fim si noi prezenti
mai mult timp in facultate pentru ca, atunci cand au nevoie de noi, sa
ne gaseasca la datorie.
R: In legatura cu profesorii care nu reusesc sa se faca intelesi de
catre studenti, ce ne puteti spune ?
D: Meseria de cadru didactic este o meserie dificila si trebuie sa ai
talent pentru a fi cadru didactic, nu trebuie sa fii om de stiinta
neaparat pentru a fi cadru didactic pe langa cunostintele pe care le ai
trebuie sa ai si calitati didactice, sunt si unii dintre noi care ar
face fata mai bine poate in alte locuri dar, deocamdata ar trebui sa
incerce macar sa se corecteze.
M-am gandit ca poate la sfarsitul anului acesta am sa dau un test la
absolventi, bineinteles anonim, sa ne poata spune anumite lucruri despre
cadrele didactice, bune, mai putin bune, care au moralitate indoielnica
si poate atunci reusim cu mult tact sa-i facem pe colegii nostri sa se
corecteze.
R: In eventualitatea in care s-ar semnala un oarecare angajament intre
student si profesor prin care cel dintai sa-si plateasca examenul, ce
masuri ati lua dumneavoastra?
D: Din fericire in facultatea noastra aceste cazuri, daca nu sunt total
eradicate, sunt mai putin semnalate. Acest lucru depinde de deontologia
profesionala a cadrului didactic si as zice ca un astfel de cadru
didactic nu are ce cauta in facultate si se foloseste de aceste
modalitati de a-si imbunatati situatia materiala.
R: Stim ca o parte din laboratoarele facultatii se confrunta cu o lipsa
de echipament si reactivi, ce se poate face in acest sens?
D: As spune ca baza materiala, cel putin a facultatii noastre, s-a
modernizat datorita unor proiecte pe care le-am avut cu Banca Mondiala.
Cel putin tehnica de calcul s-a dezvoltat foarte mult, studentii au la
dispozitie tehnica de calcul, exista laboratoare la care aparatura este
invechita, desigur.
In unele cazuri exista si lipsa unor reactivi, dar trebuie sa intelegem
ca trecem printr-o perioada de tranzitie, iar bugetul statului nu poate
sa acopere toate cheltuielile. Desigur, daca conducerea Universitatii,
si ma refer mai ales la serviciul administrativ, ar raspunde mai prompt
cererilor noastre s-ar putea ca aceste lucrari practice sa nu sufere din
cauza unor lipsuri materiale.
R: In legatura cu instalatiile aflate in dotarea F.S.I.A., cum este
cazul statiei pilot de bere, se poate face ceva, se poate da in
folosinta pentru ca studentul sa poata satisface perioada de practica in
facultate?
D: Din nefericire dupa 1989 statiile pilot au ramas in urma si unele au
fost si dezafectate, la ora actuala unele dintre ele, cum este statia
pilot de bere, ar putea fi puse in functiune dar numai cu scopul ca
studentii sa poata face practica nu cu scopul de a comercializa
produsele, fiindca intrand in competitie produsele noastre sunt deja
foarte scumpe.
Problema cea mai grea pe care o avem de rezolvat este problema practicii
studentilor, deoarece intreprinderile accepta foarte greu ca studentii
sa faca practica si daca accepta un numar mic de studenti noi ne lovim
de acest hop. Iata de ce punerea in functiune, mai ales pentru practica
studentilor, a statiilor pilot ar putea rezolva partial aceasta problema
a practicii studentilor.
R: Am trecut si de prima sesiune si am dori sa aflam daca s-au semnalat
probleme pe parcursul sesiunii.
D: Pana la ora actuala nu am avut cazuri deosebite. Desi colegii mei se
plangeau de fraudele care au avut loc prin copiere, nu s-au semnalat in
aceasta sesiune acest gen de abateri, ceea ce ma bucura foarte mult,
rezultatele sunt destul de diferite de la un student la altul.
Pentru a rezolva si o alta problema, legata de modul de apreciere a
studentului, fiindca in Senat a avut loc o discutie aprinsa privind
posibilitatea studentilor de a contesta nota, as zice ca un student care
nu promoveaza un examen trebuie sa plece lamurit de catre cadrul
didactic pentru ca el nu si-a insusit cunostiintele minime pentru a
promova acest examen.
R: Care credeti dumneavoastra ca sunt lucrurile pe care un student
trebuie sa le schimbe la propria persoana?
D: Le-as da un sfat studentilor sa-si foloseasca mai eficient timpul, sa
asigure o mai mare parte din acest timp studiului individual. Asta
depinde si de noi, si cred ca trebuie sa mai pieptanam putin si
planurile de invatamant, sa fie mai putin aglomerate ca sa lasam
studentilor un timp mai mare pentru invatat, i-as sfatui sa opteze
pentru niste studii de tehnica de calcul si pentru o limba straina
deoarece cele puse la dispozitie de catre planul de invatamant nu sunt
suficiente, iar absolventii intra direct in competitie cu ceilalti
specialisti.
Indiferent de vechime, daca ai o baza stiintifica, stii o limba straina
si operezi pe calculator, ai foarte multe sanse sa reusesti la orice
interviu. Desigur acest lucru nu inseamna ca studentul trebuie sa dedice
tot timpul invataturii, trebuie sa se si distreze, sa iubeasca, sa se
odihneasca, sa faca sport. Studentul trebuie sa-si dramuiasca mai bine
timpul pentru ca, prin camine se cam pierde timpul, trebuie sa faci ceva
concret, ori ma distrez, ori invat ori ma duc si joc fotbal.
R: Credeti ca ar trebui facut un regulament special pentru caministi sau
pentru camine?
D: Nu, deoarece exista un regulament, s-a discutat si in Senat, as cere
insa mai multa liniste si mai mult respect unii fata de altii in camin
fiindca sunt studenti si studente care nu se respecta nici pe ele si
nici pe altii, fac galagie, aduc fel de fel de persoane straine in
camin, deci nu intotdeanu este o atmosfera propice pentru invatamant si
odihna.
R: La ce se pot astepta absolventii Facultatii de Stiinta si Ingineria
Alimentelor?
D: In ultimii ani cererile pentru absolventii nostri, care sunt
considerati cei mai buni ai Industriei Alimentare din tara, sunt mult
mai mari cu oferte destul de bune, incat noi apreciem ca 30 - 40 %
dintre absolventi au sansa de a fi angajati, numai ca, unii dintre ei
refuza aceste posturi fie datorita remuneratiei, fie datorita faptului
ca aceste posturi sunt in localitati foarte indepartate.Este mai greu
insa, cu absolventii de la colegii care, asa cum am spus, nu au reusit
sa-si gaseasca rolul lor in economia noastra.
R: Ce parere aveti despre Liga Studentilor ca organizatie studenteasca?
D: Pot spune ca am lucrat foarte bine cu Liga, i-am apreciat pe
conducatorii ei, pot spune ca l-am apreciat foarte mult pe Dinu Gindu,
care s-a zbatut foarte mult si in Senat si uneori poate mai trecea
pragul, dar pentru studenti a fost foarte bun. In calitate de prorector
am raspuns si de camine si de situatia studenteasca. Am o impresie
foarte buna, Liga isi face datoria si ne ajuta foarte mult.
Ca sa dau un exemplu concret studentii din Liga, Consiliu si Biroul
Profesoral, cum este Beliciu, Puiu, ne ajuta si de fapt ei rezolva
foarte multe probleme, noi, le cerem sa rezolve probleme studentesti cu
tabere, le dam criteriile, ei vin si fac propunerile respective. Prin
urmare Liga are un rol foarte important, lucru constatat nu numai din
activitatea din facultate cat si cea din Senat.
R: Ce mesaj aveti pentru studentul galatean in general, nu cel de la
F.S.I.A.?
D: Sa depuna mai mult efort pentru a-si insusi cunostintele predate si
sa fie optimisti fiindca viitorul este al lor, chiar daca acum sunt
unele greutati si, specialistul, indiferent in ce domeniu, o sa aiba
prioritate, sa nu se lase coplesiti de acesti ani in care cei neavizati
s-au imbogatit, pentru ca valorile vor fi apreciate si la noi in tara in
viitor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu