Mihail Sebastian (la naștere Iosif Hechter, alt pseudonim Victor Mincu; n. 18 octombrie 1907, Brăila, d. 29 mai 1945, București) a fost un romancier și dramaturg român. Născut cu numele de Iosif Hechter într-o familie evreiască din
Brăila, Mihail Sebastian face studii universitare de drept și filozofie
la București. Are o tentativă de a-și da doctoratul în drept la Paris,
soldată cu un eșec. Lucrează apoi ca secretar la o importantă casă de
avocatură din epocă, fiind și avocat pledant. Descoperit de Nae Ionescu, președintele comisiei sale de bacalaureat, a fost invitat de acesta să colaboreze la revista Cuvântul, unde îl cunoaște pe Mircea Eliade, unul din viitorii săi prieteni. Prin legislația antisemită de la începutul anilor '40, i s-a interzis să mai funcționeze ca jurnalist și i se retrage și licența de avocat pledant. Reprezentarea pieselor sale a fost interzisă din cauza faptului că era evreu. Jocul de-a vacanța este interzisă, iar pentru a putea reprezenta piesa Steaua fără nume a folosit un al doilea pseudonim, Victor Mincu. Moare lovit de un camion în 1945, la numai câteva luni după ce naziștii fuseseră alungați din România, în plină tinerețe creatoare.Un recent studiu al Martei Petreu, intitulat Diavolul și ucenicul său: Nae Ionescu - Mihail Sebastian, e susceptibil să modifice percepția asupra figurii morale a lui Sebastian în epocă. Sumarizat, cartea afirmă existența unui Sebastian până astăzi
necunoscut, care, în prima sa tinerețe, mai exact în vremea colaborării
la Cuvântul lui Nae Ionescu, ar fi avut clare simpatii de extremă
dreapta și o orientare radical contrară celei cunoscute până acum de
public din Jurnalul său. Alături de mentorul său Nae Ionescu, afirmă autoarea, Sebastian a
început prin a fi, în anii 1927-33, antidemocrat, antieuropean,
împotriva parlamentarismului, adept al dictaturii, susținător al Anschluss-ului, profascist și admirator declarat al lui Mussolini.
Citatele - masive - din numeroase articole semnate de Sebastian în
presa vremii par să confirme afirmațiile. Dacă nu e foarte explicit că
atitudinea "antiliberală" a lui Sebastian privea sistemul democrației
liberale ca atare sau doar partidele omonime ale vremii, ori că
admirația pentru "primul" Mussolini,
pe atunci personaj mai degrabă de stânga, ar putea fi considerată
"fascistă" în sensul pe care-l cuprinde astăzi cuvântul, cartea Martei Petreu
repune totuși în discuție, cu sobrietate, argumente și documentație
densă, rolul și raportarea lui Mihail Sebastian la epocă, într-o
perioadă din trecutul acestuia care rămăsese în general necunoscută. Studiul a provocat o surpriză redutabilă, reacțiile de uimire și
dezamăgire în legătură cu Sebastian alternând cu protestele împotriva
autoarei. Până acum, articolele polemice care au urmat în presa
culturală (Dilema, Observator cultural, România literară, Cultura
etc.) nu par a viza foarte limpede fondul sau teza centrală a cărții,
ele reproșând totuși concluziile prea aspre, unele erori de apreciere și
tonul general părtinitor. Astfel, comparând unele pasaje citate de Marta Petreu și textul publicistic semnat de Mihail Sebastian, criticul literar Daniel Cristea-Enache
observă că autoarea "a sărit peste pasajele, numeroase, care îi infirmă
net teza «extremismului»; le-a rezumat pe altele într-un mod
convenabil; și-a reluat cu insistență aceleași câteva fraze bine
decupate de restul, pentru a obține un efect reprobator extins asupra
întregii gazetării politice a lui Sebastian", trăgând concluzia: "Cartea
ei, cu premise false, analize improprii, rezumate tendențioase și
răstălmăciri în toată regula, intră în speța malpraxisului critic" (vezi
Idei în dialog, nr. 9/septembrie 2009, nr. 10/octombrie 2009). În pasaje numeroase apărute în revista Tribuna
(nr. 171/octombrie - 175/decembrie 2009), se reface cercetarea asupra
textelor publicate de Mihail Sebastian în perioada interbelică și e
subliniată orientarea democratică, antitotalitară a tânărului evreu. În
concluzia sa, Laszlo Alexandru susține că "monografia Martei Petreu
despre activitatea interbelică de ziarist a lui Mihail Sebastian
reprezintă unul dintre cele mai scandaloase abuzuri din cercetarea
literară română contemporană. Un gest descalificant profesional și
incalificabil moral". Alte luări de poziție critice au apreciat volumul, insistând asupra
seriozității cercetării. Textele, consultabile, există și ele au fost
scrise de Mihail Sebastian, dificultatea trecerii peste textele
autorului însuși fiind de la sine evidentă. Ca distincție formală,
reacțiile contra cărții au aparținut în general criticilor literari, iar
cele pro, unor gânditori, eseiști, filozofi și antropologi
familiarizați cu istoria ideilor politice (V. Tismăneanu, Andrei Cornea
ș.a.). Volumul a fost distins cu premiul “Cartea Anului 2009″, acordat de
Asociația Revistelor, Imprimeriilor și Editurilor Literare (ARIEL) în 27
ianuarie 2010. sursa : wikipedia
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu