Este
distins cu gradul de Cavaler (1920) şi apoi de Ofiţer (1927) al Legiunii
de Onoare Franceze, tot în 1927 primind şi Crucea Ordinului Meritului,
acordată în Spania. Va fi unul dintre organizatorii celui de-al XVI-lea
Congres al Presei Latine (Bucureşti, septembrie 1927), iar în 1940
devine secretarul general al Asociaţiei Presei Străine din Franţa şi din
1944 preşedinte al Federaţiei Ziariştilor Străini din Franţa. În studiul Adevăr şi legendă, publicat
în „Vieaţa nouă" între 1914 şi 1916, Păltănea încearcă să susţină
dreptul la existenţă şi chiar la preeminenţă literară cuvenit
simbolismului în spaţiul românesc. El reia, la distanţă de decenii,
eforturile lui Jean Moreas şi ale altora de a salva simbolismul de
acuzaţia de decadentism. Informaţia este bogată, criticul se mişcă
printre sursele franceze cu uşurinţă şi le citează abundent. Argumentele
nu pot fi, totuşi, altele decât ale simboliştilor combatanţi din jurul
lui 1886. Autorul devine inventiv doar când trebuie să afirme caracterul
naţional şi înnoitor al curentului şi să sublinieze poziţia ideologică a
acestuia în disputa cu „naţionalismul demagog" şi cu „ţărănismul
sectar".Prozele lui Păltănea nu au fost adunate în volum, fiind publicate între 1909 şi 1919 doar în „Vieaţa nouă" : Robii unei himere, Destăinuirea unui mort, Concert nupţial, Impresiile unui convertit etc. Mai izbutită este Povestea frumoasei Psyche (1912),
istoria iubirii unui băiat de 9 ani pentru păpuşa surorii sale mai
mari. Zbaterea sufletească a copilului e relatată într-un ton grav,
fiind exclusă ironia, chiar şi aceea blândă, medeleniană. Accentul cade
îndeobşte pe decoraţia stilistică a relatării, pe incantaţia frazei,
înceţoşând înţelesul.Pompiliu Păltănea (28 iulie 1889, Brăila - ?,
Paris) este un critic literar, dramaturg, prozator şi traducător. Este
fiul lui Ioan Păltănea, mic negustor. Învaţă la Liceul „N. Bălcescu" din
Brăila, absolvit în 1908, şi urmează Facultatea de Filosofie şi Litere a
Universităţii din Bucureşti, luându-şi licenţa în 1912, cu
specializarea filologie modernă. În 1909 debutează cu proză la revista
„Vieaţa nouă", al cărei statornic colaborator va rămâne, fiind cunoscut,
în epocă şi mai târziu, ca discipol al lui Ovid Densusianu. În aceeaşi
perioadă mai publică în „Noua revistă română" şi în „Adevărul de
duminică", unde foloseşte pseudonimul Rebus-Brăila. Face o specializare
la Paris înainte de izbucnirea primului război mondial, apoi devine
ataşat de presă pe lângă Ambasada României în Franţa.Între 1917 şi 1921 este membru în comitetul de direcţie al
periodicului „Românul. Journal hebdomadaire franco-roumain" şi
redactor-şef, până în aprilie 1921, al săptămânalului parizian „Le
Courrier franco-roumain", condus de Cincinat Pavelescu. Colaborează la
„Mercure de France", „Je suis partout", fiind în acelaşi timp
corespondentul la Paris al cotidianului bucureştean „Universul". Scriitorul nu are vocaţie epică, iar atmosfera misterioasă nu
poate suplini deficienţele de construcţie, motivarea insuficientă a
conflictului sau lipsa de fundament a pretenţiilor filosofice ale
autorului. Durabile sunt rezultatele activităţii de traducător a lui
Păltănea, care a realizat, în colaborare cu Titu Dinu,
versiuni ale unor scrieri din latină (Horaţiu, Plaut) şi franceză
(Maurice Maeterlinck). Satirele lui Horaţiu (1911; Premiul Academiei Române), transpuse în metru original, au vioiciune şi autenticitate. sursa : crispedia.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu