Mihail Vâlsan (1907-1974) a fost, în perioada antebelică, un diplomat român și un translator prolific specializat în traducerea și interpretarea lui Ibn Arabi, un teoretician al sufismului. Pasionat de filozofia esoterică musulmană, s-a instalat după război la Tunis unde a devenit cetățean francez, a trecut la islam sub numele de Shaykh Mustafa 'Abd al-'Aziz, apoi s-a instalat la Paris unde a devenit un reputat un savant musulman și comandant al taricalei Shadhuliyya tariqah. Elev al filozofului René Guénon, Vâlsan a considerat hinduismul, taoismul și islamul ca fiind „cele
trei forme principale ale gândirii tradiționale prezente, reprezentând
Orientul Mijlociu, Extremul-Orientul și Orientul Apropiat ca reflecte a
celor trei aspecte ale Domnului Lumii”. sursa : wikipedia.
Mihail
Valsan (1 febr.1907, Braila-25/26 nov. 1974, Antony, Franta) este, in
mod cert, una din personalitatile cele mai importante ale secolului XX,
care i-au scris istoria "discreta", fundamentala si exemplara din punct
de vedere traditional, alaturi de marele sau mentor Rene Guenon si de
ilustrul sau prieten Vasile Lovinescu. M. Valsan a inscris definitiv
contributia romaneasca in domeniul exegezei spirituale de natura
esoterica islamica, in plan european - si nu numai - prin excelenta si
incontestabila autoritate. Recunoscut ca o voce de prima marime, atat de
mediile sufite europene cat si de cele islamice de pretutindeni, s-a
remarcat, inainte de toate, ca initiatorul studiilor akbariene moderne.
Pentru el, Muhy-d-din ibn 'Arabi reprezinta cea mai inalta autoritate a
spiritualitatii sufite si, bineinteles, a traditiei islamice.
Urmand
in tinerete cursurile de logica si metafizica ale lui Nae Ionescu,
interesat de "fenomenul Maglavit" (1935) si informandu-l pe R. Guenon in
legatura cu acesta, ajunge la Paris in 1936 unde intra in contact cu
spiritualitatea sufita, apoi, in 1938, ocupa functia de consilier
financiar al Consulatului Romaniei; foarte curand va parasi orice
preocupare legata de viata publica, precum si Romania. Legaturile sale
cu Elvetia erau deja stranse, prin primirea initierii in ramura alawita
din partea lui Fr. Schuon, de care se desparte definitiv, devenind
"independent" la finele anului 1950.
Mihail
Valsan a fost un mare maestru spiritual, un "invatator" de o calitate
cu totul exceptionala, remarcandu-se printr-o practica spirituala de o
puritate si de o rigoare ce depasesc puterea de intelegere a oricarei
exegeze exterioare. Grupul pe care l-a format si condus mai multe
decenii s-a impus de mult timp in sfera exegezei sufite prin traduceri
impecabile ale operelor principalilor maestri ai spiritualitatii sufite.
Trebuie sa amintim si continuarea exegezei doctrinare, la acelasi nivel
de excelenta, in primul rand prin Charles-Andre Gilis. Discipolii au
continuat munca intelectuala a maestrului in acelasi sens si cu aceleasi
rezultate:. M. Valsan insusi s-a remarcat astfel, mai intai in calitate
de colaborator, apoi la conducerea revistei "Etudes Traditionnelles"
(intre 1960 si 1974) : peste cincizeci de articole cuprinzand teme
strans legate de opera si functiunea lui Rene Guenon, traduceri adnotate
- adevarate si unice exegeze - ale unor importante scrieri sufite (de
autori de exceptie: Ibn 'Arabi, al-Qashani, al-Qunawi si altii), texte
pe teme diverse; de asemenea un studiu introductiv de o importanta
deosebita, la volumul postum a lui R. Guenon: Simbolurile fundamentale
ale Stiintei sacre. Dimensiunile personalitatii lui Mihail Valsan sunt,
in realitate, abia perceptibile pentru cine nu cunoaste, intr-o oarecare
masura, functiunea spirituala exceptionala pe care el a avut-o in
economia acestui moment ciclic al istoriei umanitatii. Mihail Valsan
este cel mai important exemplu pentru intelegerea oportuna si adecvata a
raportului dintre adevarul doctrinar, autentic, puternic, suveran si
actiunea acestuia in lume.
Teodoru Ghiondea
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu