Mihail Celarianu (30 iulie 1893, Bucureşti - 5 decembrie 1985,
Bucureşti) este un poet şi prozator. Era al treilea dintre cei 8 copii
ai Antoanetei (născută Pricup) şi ai lui Constantin Celarianu, colonel.
Tatăl murind în 1904, mama, mai tânără cu 35 de ani decât soţul ei, îşi
va creşte cu greutate copiii din pensia de urmaş. Celarianu
a învăţat la Brăila, la Liceul „N. Bălcescu" şi în Bucureşti. Având o
voce remarcabilă, s-a înscris la Conservator, fiind apreciat de
profesorii Gh. Cucu şi D.G. Kiriac. De la doisprezece ani scria versuri. Debutează în 1906 în revista „Dumineca", semnând aici
Celarianu-Celari; publică poezie şi proză poematică în „Biblioteca
modernă", „Rampa", „Ilustraţia", „Lumea", „Revista antică" şi „Noi
pagini literare". Deşi era o persoană timidă şi retrasă („seratul
pogorât printre oameni", îl va numi E. Lovinescu, în 1936), a frecventat
mediile boemei literare: la Terasa Oteteleşanu a putut cunoaşte pe
Tudor Arghezi, N. Davidescu, Tudor Vianu, Mihail Sorbul, Mircea
Demetriade. În 1913, când îi apare volumul Poeme şi proză, se
află la Paris, susţinut financiar de sora tatălui, după ce proiectul de
a intra ca bariton la Capela română de aici eşuase. Audiază, la
Sorbona, prelegerile de istorie şi critică literară ale lui Gabriel
Seailles, ce fusese şi mentorul Iuliei Hasdeu, zăboveşte în muzee, în
biblioteci, în cafenelele literare. În primul război mondial, ca
voluntar, participă la atacul de la Turtucaia şi se pregăteşte pentru a
fi trăgător aerian, îmbolnăvindu-se de tifos, nu-şi realizează visul de a
zbura, însă realităţile frontului intră într-o piesă, Drapelul. În 1914, la moartea lui Mircea Demetriade, îndrumătorul şi prietenul său mai vârstnic,necrologul scris de Celarianu
este remarcat de Al. Macedonski, care îl va invita apoi să citească la
Ateneu. Admirator al lui Macedonski, prieten cu Nichita, fiul acestuia,
va îngriji, la cererea familiei, volumul de Poezii alese, scos
după decesul, din 1920, al poetului. În 1922, se căsătoreşte cu Nina
Macedonski. Colaborează la „Lumea copiilor", „Universul literar",
„Zorile", însă adevăratul debut abia acum are loc, fiind, după E.
Lovinescu - al cărui cenaclu îl frecventa -, cel din revista
„Sburătorul" (1919).
Pentru volumul Drumul (1928) şi, din nou, pentru Flori fără pace (1938),
obţine Premiul de poezie al Societăţii Scriitorilor Români (devenise
membru al acesteia în 1929), care îi mai acordă şi Premiul „Regele Carol
II" pentru Polca pe furate (1934), cel dintâi roman al său, urmat în timp de alte două, Femeia sângelui meu (1936), Diamant verde (1940), şi de o culegere de proză umoristică, Noaptea de fericire (1944; Premiul pentru proză al Editurii Cugetarea).
Scriitorul, funcţionar la Ministerul Artelor şi Cultelor
(1923-1929), bibliotecar şi referent la Ministerul Muncii, Sănătăţii şi
Ocrotirilor Sociale (1929-1944) şi secretar general al Uniunii
Scriitorilor Democraţi (1944-1949), a publicat sporadic în „Tiparniţa
literară", „Cuvântul", „Universul", „Caietul de poezie al «Revistei
Fundaţiilor Regale»", „Dimineaţa", „Facla", „Adevărul", „Viaţa
literară", „Azi", „Lumea românească", „Mişcarea literară", „Reporter",
„România literară", „Ramuri" etc.
A lăsat două cărţi pentru copii şi, în 1966, şi-a retipărit versurile (completându-le cu un ciclu inedit, Cartea de patimă) şi traducerile în volumul Inima omenească (Premiul „M. Eminescu" al Academiei Române). Romanul Cutremurul, la care lucrase mai bine de treizeci de ani, a fost ars în 1949. Memoriile lui Celarianu au rămas în manuscris nepublicat încă.
Considerată de Celarianu un accident, fără legătură cu creaţia sa autentică, placheta de tinereţe, Poeme şi proză (1913),
anunţa dominantele liricii lui: amestecul „neghinei" terestre în
„spicul de aur" al idealului şi tumultul „inimii" întrecând „armoniile
gândirii" (Inimei). Acompaniamentul grav,
elegiac, al neliniştilor stârnite de spectacolul „eternităţilor
contradictorii", o gesticulaţie patetic-romantică, ce transformă în
procesiune sacramentală căutările sau umbletul în lume al omului,
irizările simbolice, sugestia reuşesc, în Drumul, să transmită prezenţa misterului.
În ciuda mimeticelor Nevroze şi a clişeelor simboliste (Parc mort, Căderea frunzelor), a neputinţei de a ocoli conceptul şi alegoria, Celarianu
reuşeşte să dea o cosmică arcuire curgerii spre nefiinţă a lucrurilor.
Copacii, luna sunt paznici stranii ai morţii, un alb suprafiresc îşi
pune pecetea pe Cântecul orelor („Şi ziua va fi rece, iar în casă / Va bate-un ceas străin şi alb pe masă"), Înaltul „tace-n mii de glasuri" (Cavoul), faţă în faţă cu grozăvia calvarului Fiului Şi Dumnezeu cere iertare. Tristeţea
este, însă, mulcomită de muzica trecerii, de macedonskienele „zboruri
siderale" către ideal şi, mai ales, de un serafism specific, care,
aducând suflarea divinului, transfigurează materia.
În poezia lui Celarianu, îngeri „se-nalţă şi coboară / Prin groasele văzduhuri de ninsori" mărturisind Florile dalbe, ori „stau trişti pe lângă sobă / Şi-şi freacă aripile de rugină", când cade „ora toamnei, pe pământ şi-n cer" (Tăcere). Chipuri vii ale zbaterilor vieţii şi morţii - de aceea, „fără pace" - tind să fie florile-simbol ale lui Celarianu.
Unele - trandafirii galbeni, în care se ghicesc apuneri în durere,
crizantemele, „val de-argint, ochi de-argint fulgerat", făclii ale
adormirii, nufărul, „luntraşul" ce bate la porţile nopţii, macul, „rug"
al sângelui jertfit, violetele martirajului - sunt martori ai Tainelor
din adânc, altele, mărturii ale Graţiei (crinul, „zbor înalt", „albastră
frângere de val", potir pentru heruvimi „ce lin cad"), semne şi
amintiri cereşti (auroralul mărgăritar, floarea soarelui, „sfântă
astră-ntre noi rânduită"). Dar, cel mai adesea, ele stau mărturie pentru
ambivalenţa întocmirii lumeşti: „zbor de-argint le-adie-n margini
crenelate / Iar la sân stuf gros de sânge-nalţă foc". Şi, negând
greutatea fizis-ului, prin parfumuri şi culori aţâţătoare, florile adeveresc patima ca forţă universală şi impersonală.
Cu o desăvârşită putere de sugestie, garoafele ajung să exprime
arderea conţinută într-o materie cvasi-indicibilă: „Garoafe negre care
sună când le-apuci / Ca nişte aur ferecat şi nevăzut / De descântat, de
otrăvit şi de vândut / Ca nişte bani, ca nişte foc, ca nişte cruci".
Originalitatea lui Celarianu, „aristocratică şi
lunară peniţă", (Camil Baltazar), neschimbată până la ultimele poeme,
stă în îngemănarea febrei dionisiace şi a unei candori care e măsura
irealului. Astfel, Polca pe furate, primul
său roman - în fapt o suită de scrisori -, a surprins nu numai prin
părăsirea tărâmului liricii, cât, mai ales, prin dominanta lui de
observaţie realistă şi ironică, cu fixarea într-o tipologie de
descendenţă caragialescă (dar vivace) a mediului micilor funcţionari,
însoţită de şarja suculentă a limbajului semidoct.
Adevărata măsură a talentului de romancier, Celarianu o dă în Femeia sângelui meu. Aici,
veridicitatea împrejurărilor-cadru (Parisul, în cutremurul - bine prins
- al primelor luni de război) şi cea a personajului (evocat prin
intermediul jurnalului intim) sunt puse în umbră de pulsaţia unui ritm
dionisiac, care e şi al lumii, însă, în primul rând, el se revelă prin
intermediul neostoitei febre erotice în care trăieşte eroul cărţii,
scriitorul Emanoil Glineanu. Iar Celarianu este, în acelaşi timp, poetul evocator şi analistul lucid al acestui tumult.
Pentru că ceea ce în epocă a putut duce la acuzaţia de
pornografie - pictura voluptuoasă a trupului feminin şi a îmbrăţişării
erotice, iubirea în multiplele ei ipostaze (pură, spirituală, pentru
Hermina, văzută ca dublul angelic al bărbatului; vicioasă, când obiectul
ei e Virginia, sora Herminei, încă un copil, sau Paulina, mătuşa lor,
femeia-fecioară; incestuoasă, când intră în joc mama fetelor;
provocator-scandaloasă, căci posedarea mamei are loc în prezenţa
Virginiei adormite), în fapt, sunt experienţe „la marginea morţii", în
atracţia fatală exercitată de indistinctul dionisiac (Nietzsche figura
între lecturile preferate ale lui Celarianu). sursa : crispedia.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu