Mihail Crama (pseudonim al lui Eugen Enăchescu Pasad; 1 ianuarie
1923, Cetatea Albă, Regatul României - 16 aprilie 1994, Bucureşti) este
un poet şi prozator. Este fiul medicului militar Mihail Enăchescu şi al
Mariei (născută Pasad), soră medicală. Probabil din dorinţa tatălui, a
fost înscris mai întâi la Liceul Militar din Iaşi, dar şi-a continuat
studiile, în mod salutar pentru viitorul poet, la Liceul „Nicolae
Bălcescu" din Brăila, pe care l-a absolvit în 1941. A urmat Facultatea de Drept a Universităţii din Bucureşti,
luându-şi licenţa în 1945. A îmbrăţişat cariera juridică,
desfăşurându-şi activitatea la Brăila şi Bucureşti. În timpul celui
de-al doilea război mondial şi în perioada imediat postbelică a
colaborat la gazetele brăilene „Ancheta", „Cuvântul", „Facla" şi „Expresul",
afirmându-se ca poet în revistele din capitală, „Vremea", „Claviaturi",
„Adonis", „Kalende" şi „Revista Fundaţiilor Regale".
Primul său volum de poezii, Decor penitent, a
primit, în 1946, Premiul Scriitorilor Tineri al Fundaţiei Regale pentru
Literatură şi Artă, în a cărei editură a şi apărut în 1947. După
această dată, Crama şi-a încetat activitatea
publicistică, trăind într-o completă recluziune. Abia după două decenii a
revenit în peisajul liric contemporan, cu volumul Dincolo de cuvinte (1967).
Cultivând o poezie abstrasă din sfera dogmatismului care, în pofida unei uşoare liberalizări, încă mai bântuia epoca, Crama şi-a conturat un profil liric distinct prin volumele succesive Determinări (1970), Codice (1974), Ianuarii (1976), reunite, împreună cu Decor penitent, în volumul Împărăţia de seară (1979), încununat cu Premiul „Mihai Eminescu" al Academiei Române. Poeziile ulterioare au fost incluse în volumele Trecerea (1981) şi Dogma (1984), întreaga creaţie poetică, inclusiv ciclul inedit Intrarea în legendă, fiind reeditată în volumul cu aceast titlu din 1990.
Între volumul Decor penitent şi cele care i-au succedat după două decenii de tăcere, există diferenţe sensibile. Prin cartea de debut, Crama
se înscria în noua tonalitate, modernă, a poeţilor tineri din perioada
celui de-al doilea război mondial, specifică îndeosebi confraţilor de
generaţie, lui C. Tonegaru, din volumul Plantaţii (1945), şi Mircea Popovici, din Izobare (1946).
În poeziile din Decor penitent e
uşor sesizabil un filon exotic şi livresc, imaginând ipostazele
poetului în diferite epoci din evoluţia omenirii, reconstituite prin
prisma unei antropogeneze bizare (Creaţia). Poetul retrăieşte o istorie mitică, îndeosebi medievală (Tablou). Peregrinările pe mări şi oceane se încheie într-un Port dunărean evocat cu accente simboliste, în sonorităţi minulesciene.
În volumele apărute după 1967, Crama
se defineşte ca un poet cu o structură lirică modificată. În perioada
claustrării în sine însuşi a devenit mai accentuat reflexiv, a renunţat
la gesturile patetice, la exuberanţa dialogului. Poeziile sale se
caracterizează prin condensarea la maximum a emoţiei lirice, prin
sobrietatea mijloacelor de expresie, printr-o percutantă economie
lexicală. E meditativ şi interiorizat, iar fluxul poetic s-a
esenţializat, ideea fiind concentrată într-o şocantă sugestie, ca în
variantele din ciclul Oul, care vor să surprindă forţa germinantă primordială.
Crama se defineşte acum ca un poet al tragicului,
transpunând teme existenţiale precum naşterea, viaţa, moartea, scurgerea
ireversibilă a timpului şi relativitatea consecinţelor lui, într-o
meditaţie sceptică (Timpul). Problematica existenţială are accente grave, elegiace (Elegie). Viziunile cosmice sunt îmbrăcate într-o melopee de esenţă mioritică (Sus).
Romanul Singurătatea din urmă (1986),
de sorginte autobiografică, pune accente speciale pe o copilărie şi o
adolescenţă trăite într-un mediu familial bântuit de nelinişti şi
vicisitudini, pe care autorul caută să le explice şi să le înţeleagă în
solitudinea reflexivă a maturităţii încărcate de experienţe decisive. sursa : crispedia
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu